Jak wykonać przezwajanie silników elektrycznych?

Młodzi mechanicy mają twardy orzech do zgryzienia – muszą nauczyć się bardzo wielu trudnych czynności. Dla zaawansowanego specjalisty nie stanowią one problemu, ale pracownik, który dopiero zaczyna, może napotkać pewne problemy. Dla przykładu: nie każdy absolwent technikum mechanicznego potrafi przezwajać silniki elektryczne, a jest to bardzo pożądana umiejętność.

Istota przezwajania silników elektrycznych

przezwajanie silników elektrycznychMłodzi mechanicy często są proszeni o przezwajanie silników elektrycznych, czyli niezwykle skomplikowaną naprawę. Czynność ta to nic innego jak regenerowanie silnika. Niektórzy mechanicy mówią na to zadanie przewijanie – to bardzo podobna nazwa, która oznacza to samo. Przezwajanie silników elektrycznych należy rozpocząć od całkowitego rozebrania urządzenia. Następnie należy zmierzyć stare uzwojenie za pomocą mikrometru lub posłużyć się odpowiednim katalogiem, w którym znajduje się właściwa informacja na temat rozmiaru drutu. Istotny jest też odpowiedni dobór przewodu, ponieważ powinien posiadać taką samą długość i grubość, jak oryginalne uzwojenie. Właściwym drutem trzeba odwzorować pierwotne ułożenie zwojów – tak, aby silnik jak najbardziej przypominał nowy model. Następnie należy zabezpieczyć drut za pomocą odpowiednich materiałów, a kolejnym krokiem jest złożenie silnika. To jednak nie koniec. Aby zakończyć przezwajanie, trzeba zalakierować silnik – najlepiej kilka razy.

Istota przezwajania polega na całkowitym zregenerowaniu silnika. Wbrew powszechnej opinii ta czynność nie sprawi, że urządzenie zacznie działać gorzej. Dzięki monitorowaniu sprawności sprzętu łatwo wychwycić odpowiedni moment na podjęcie naprawy. Pozwoli to w porę wykorzystać przezwajanie, zanim silnik ulegnie totalnemu zniszczeniu. Przezwajanie pozwala na duże oszczędności, ponieważ nowy model urządzenia kosztuje znacznie więcej niż regeneracja.